← Terug naar home, voorstellingen, Hoofd Vol Mist of Sax.
Lang geleden bracht ik als examen aan de Hagelandse academie voor Muziek en Woord in Diest een stuk proza van ene Gerard Walschap.
De Vierde Koning.
Who the hell is Gerard Walschap. Ik alvast had nog nooit van de man gehoord.
Na het lezen van dat stukje proza dacht ik: “wauw, als ik groot ben, ga ik hiermee aan de slag”.
Snel even van dit moment gebruik maken om iets over Walschap mee te geven:
Gerard Walschap was een eigenzinnig, groot Vlaams schrijver uit de tijd dat de dieren nog spraken. De man is helaas in de vergetelheid geraakt. Hij haalt zelfs de Vlaamse Canon niet. Schande en jammer! Want als zijn naam nog altijd
zou staan op de plaats waar hij zou moeten staan dan hadden jullie het allemaal al geweten: er zijn geen drie maar vier koningen!
Ik werd groot, ik contacteerde de kinderen van Gerard Walschap met de vraag of ik van het boek van hun vader een theaterprogramma mocht maken. De familie Walschap was op de première aanwezig.
De hele voorstelling lang volgen we de lotgevallen van de vierde koning ook op zoek naar die mysterieuze Jezus. Hij vindt hem… althans dat denkt hij toch.
Het is geen traditioneel kerstverhaal.
Ik raad je aan om het boek op te snorren in een bib of bij De Sleghte. Het is een prachtig werk dat, ondanks ‘toch al oud’ nog zo brandend actueel is.