← Terug naar home, voorstellingen, Hoofd Vol Mist of De Vierde Koning.
Toen Sax in 2014 in de kijker stond omdat hij het gepresteerd had om in dat jaar maar liefst tweehonderd jaar dood te zijn, besloten wij in het diepe te springen.
We maakten een schoolvoorstelling van de man die zich in de postume kijker had weten te werken.
Wij springen veel te onzorgvuldig om met de grote mannen en vrouwen die hier op Belgische bodem rondlopen of hebben rondgelopen. Onze typische bescheidenheid heeft ervoor gezorgd dat we het spreekwoord ‘geen sant in eigen land’ alle
eer aandoen! Maar daar willen wij nu meteen verandering in brengen. Wij richten onze pijlen op een groots feit van tweehonderd jaar geleden. Op 6 november 1814 zag in Dinant een kleine Sax het levenslicht. Een Sax die later zou
uitgroeien tot de grote Adolphe Sax, dé uitvinder van de saxofoon. Helaas moet de man wel wachten tot na z’n dood om tot die ‘groten’ gerekend te worden!
In een theatervertelling, begeleid met saxofoonmuziek en in een regie van Magda van der Aa, doen wij het leven van Adolphe Sax op een leuke manier uit de doeken. Wij willen vooral leerlingen van de derde graad lager onderwijs en eerste graad middelbaar laten kennismaken met de boeiende, intrigerende, ambitieuze persoonlijkheid van deze Belg. Het wordt hoog tijd dat de man vanonder het stof wordt gehaald! En daar gaan wij voor zorgen in een schoolvoorstelling van een kleine vijftig minuten.